torsdag den 11. september 2014

Strikketid ;-)

Jeg har haft masser af strikketid, og det har været godt at få et par af de startede projekter gjort færdige.
Nu er pladegarnet fundet frem, jeg er igen blevet ramt af skaberlysten, så nu skal der opfindes nogle lækre varme sager til vinteren!
Og igen går der jo en rum tid med at lave strikkeprøver.

Pladegarn er islandsk uspundet uld:



Det er uspundne garn er specielt, fordi det er blødt og fint, men alligevel holder rigtig godt når det er strikket. Og så varmer det helt fantastisk!

Når jeg fortæller, at jeg lærte at strikke (dengang i 80'erne) i pladegarn, tror folk jeg er gal, fordi det nemt knækkede når man arbejdede med det. Jeg tilføjer gerne, at jeg så også er ret god til at splejse (spyt-splejse :-)) garnet, med et lille smil. Men det passer, mit første strik var en trøje til mig selv strikket i gråt pladegarn, med mønster af blåt effektgarn over bulden. Den var superflot - desværre har jeg den ikke mere. Og min mor, som var min læremester, kan ikke huske hvordan vi lavede mønstrene.
Idag er Plötulopi lidt anderledes forarbejdet, fibrene i ulden er længere, så det knækker ikke så let.
Jeg har arvet min mors garnlager, og har de fedeste retrofarver liggende, så mon ikke der ender med at blive noget sjovt ind imellem.

I løbet af de sidste 4 dage er denne kommet til verden:


Sannah står fin model i denne islandske trøje, opskriften er fra Istex. Jeg har vendt opskriften på hovedet, dvs. strikket den oppefra og ned, det er nemmere når der skal måles længde og sådan. Fordi garnet er så let at splejse, er der næsten ingen montering.
Til gengæld synes Sannah den kradser, så den kommer til salg, når jeg lige har brugt den til lidt beregninger.

Og nu kalder sømandstrøjen, den har jeg lovet mig selv skal være færdig, inden jeg går videre med min hittepåsomhed.

God dag - fra Strikkeren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er velkommen til at skrive til mig :-)

Fingenser til Sannah

Sannah har længe ønsket sig en Bølgegenser eller en Høstgenser (Fingenser fra Anett Opheim). Begge dele har jeg tøvet lidt med, for jeg st...