mandag den 29. september 2014

Om efterår og havens lyksaligheder.



I foråret var vi igang i haven (igen), vi fik besøg af Anders, som var meget effektiv med gravemaskinen: 



Vi fik rettet af, efter vores kæmpestore piletræ måtte lade livet efter decemberstormen i 2013. Da vi så var igang, fik vi rodfræset stubben og indrettet den bagerste del af haven med de frugtbuske vi ønskede os. Vi har nu ribs, solbær, brombær, blåbær, hindbær og jordbær deromme, så der er masser af lækkert potentiale. Indtil videre spiser vi dog det meste friskt, for sådan er det bare bedst!


Nu siger kalenderen for alvor efterår, men alligevel er der rigtig gode dage udenfor, som vi kan nyde.
Jeg sylter lige for tiden, dvs. det har jeg også gjort tidligere, men nu er jeg blevet mere modig.


Der står lidt af hvert af marmelade, gelé og chutney i køleskabet og endnu mere i en frostsikker kasse udenfor. Jeg har også forsøgt at kreere en sennepshonning, magen til en jeg købte af en biarvler på torvet i Kotka, da vi var i Finland i sommerferien. Jeg har ikke helt fået den på plads endnu, men jeg tror den er ved at være der. Det smager fantastisk på ost, og ost er noget af det vi har mest af i køleskabet.

Vi har et lille fint æbletræ, som  fulgte med huset, så vi ved ikke hvad det er for æbler, men de er gode!
29. september 2014
18. april 2014
Der kan blandt andet blive sådan en kage her, som min niece Sidsel bagte til os igår:


og den dejligste lyserøde æblemost, som der kommer et billede af senere.

Ligenu eksperimenterer jeg med at lave en æble-ingefær gelé, med hele stykker ingefær i. Indtil nu er forsøget blevet til en meget stærk sag - men igen, med en god ost under, smager det rigtig godt!

Tænk at der var sådan en lille husmor gemt inde i mig, hvem havde troet det?

God efterårs-solskins-mandag fra marmelade-Strikkeren!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er velkommen til at skrive til mig :-)

Fingenser til Sannah

Sannah har længe ønsket sig en Bølgegenser eller en Høstgenser (Fingenser fra Anett Opheim). Begge dele har jeg tøvet lidt med, for jeg st...