torsdag den 31. marts 2016

Ramsløg - så er der forår!

Endnu et indlæg om mad....

God mad!

Ramsløg er lækre. De tilfredsstiller alle sanser med lækker farve duft og smag. Den første høst fra haven, er ramsløg - her i huset. Og vi har været ude at plukke skønhederne her:


Huskokken gik straks i køkkenet, og lavede pesto af denne portion. 


Jeg er vild med farven, smagen og konsistensen. Det dur på ost, til brød og til kartofler.

Til påskelammet, brugte han det til de små ovnbagte kartofler - det smagte helt fantastisk. Og til jer der ved jeg spiser LCHF: Nej kartofler er ikke LCHF, men den kombination måtte smages!

På søndag må vi afsted efter flere, så vi kan få lavet ramsløgssalt :-)

Mortens simple ramsløgspesto bliver til sådan her:

2 håndfulde skyllede og tørrede ramsløg blendes med olie, salt og Pellegrino-ost. Smag til, til du synes smagen er god! Vi tørrer bladene på et ren viskestykke, så der ikke kommer vand med i pestoen. Og det hele hakkes i minihakkeren, den er bedre til dette formål end vores blender er.

Ramsløgsristede små kartofler laver han sådan her:

De små kartofler skylles og tørres i et rent viskestykke. De vendes i godt med pesto og fordeles i en bradepande. 180gr varmluft i lang tid, til de er bagte at se på, vores fik en times tid. Bagetiden afhænger af størrelsen.
Jeg nåede ikke at få et billede, men de er bestilt igen til weekenden - så skal jeg nok være hurtig.

Og nu ud i solen, mens den skinner!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er velkommen til at skrive til mig :-)

Fingenser til Sannah

Sannah har længe ønsket sig en Bølgegenser eller en Høstgenser (Fingenser fra Anett Opheim). Begge dele har jeg tøvet lidt med, for jeg st...